actie zonder reactie = illusie

actie zonder reactie = illusie

dinsdag 12 januari 2016

wintertips

hoi allemaal ,
2016 is al een weekje bezig, het winterweer zit er volgens piet alweer aan te komen dus is het tijd voor mijn top tien wintertips ! met deze tips komen jij en je paard lekker de winter door en zijn jullie weer helemaal klaar voor de zomer.


tip 1 : gaat het 'snachts vriezen ? kijk dan even of je leidingen goed geïsoleerd zijn en sluit zo veel mogelijk kranen af om te voorkomen dat ze kapot gaan

tip 2 : leuk hé , die ijzeren handvaten aan het hek , de kruiwagen en emmers. Gelukkig is er een simpel trucje om je handjes toch wat warmer te houden en geen ijskoud metaal vast te hoeven pakken .
Wikkel een laagje 'vetwrap' om de handvaten .


bron: birdtricks.com
dit kun je bestellen bij agradi , zooplus en is ook verkrijgbaar bij de action !

tip 3 : zorg dat je , als de kou voorbij is , je dekens gelijk laat wassen . zo kom je de volgende winter niet voor verrassingen te staan. dit kan je vaak bij de ruitersport zaak laten doen.

tip 4 ; koud weer betekend vaak ook nat weer , dus controleer je paard of eventuele wondjes in de kootholte , door het natte weer kunnen paarden mok krijgen. Vooral paarden met dikke sokken krijgen snel last van mok door het schuren van het natte zand. Door je paard een droge plek te geven om te kunnen staan kun je de mok voorzijn , maar het geeft geen garanties . heeft je paard toch wondjes ? laat er dan even iemand naar kijken ( dierenarts , volwassenen ) en smeer er eventueel mokzalf of kalmerende gel op . !let op , doe dit niet altijd , alleen als je paard gecontroleerd en je er zeker van bent dat het mok is een geen andere infectie !

tip 5: Heb jij op jouw stal geen binnenbak ? En kun je dus niet veel trainen ? Houd hier rekening mee met eventuele wedstrijden .Wil je toch een wedstrijd rijden of op dezelfde voet verder trainen ? kijk dan eens of er in de buurt geen binnenbak is die je mag huren. vaak is dit nieteens zo heel duur en dan kun je toch trainen voor die ene selectiewedstrijd die zo belangrijk is .

tip 6 : als je naar buitenstapt kan het vrij koud zijn , maar als je eenmaal op stal bent en aan het poetsen/rijden/voeren bent kan je het best warm krijgen . daarom is het handig om laagjes aan te doen . hierbij zijn bodywarmers , softshell jassen en fleecevesten heel handig.
mijn winterfavoriet is mijn Harry's horse jas uit de collectie van 2014 , hier kun je mouwen heel makkelijk af en aan ritsen . vaak kom ik op stal met die jas , een fleece vest eronder en daaronder een sportshirt. ik heb dan een softshell jas in mijn kastje . met poetsen rits ik vaak mijn mouwen eraf , met rijden verwissel ik mijn fleecejack voor mijn softshell jasje en mijn bodywarmer. zo heb ik het nooit te warm of te koud .

tip 7 : uitrijdekens , zeker als je paard geschoren is een must ! ook fijn voor niet geschoren paarden na een zware training in de buitenbak of om de spieren lekker op te warmen als je warm stapt . wel je deken eraf als je gaat trainen , anders kan je paard niet genoeg warmte kwijt en kan hij last van zijn spieren krijgen.

                                               bron : penny.nl
tip 8: een lekker hapje waar je alle paarden blij mee maakt in de winter ? Slobberrrrrr , lekker warme slobber als je vriendje zijn stal binnenkomt . paarden vinden het vaak superlekker en superleuk om mee te slobberen . slobber is te kopen bij de boerenbond , paardenwinkels en op internet  van merken zoals subli en pavo. het is simpel , je pakt een deel slobber en giet er een deel warm water bij ,even roeren en slobberen maar !

tip 9 : staat je paard door het koude weer veel op stal ? en kun je niet rijden of longeren? ga dan lekker wandelen ! zo krijgt je paard lekker veel beweging , en houd je hem toch soepel en klaar voor het werk als het weer beter is .

tip 10 : paarden houden zichzelf warm door ruwvoer te eten , als het koud is mag je je paard best wat extra ruwvoer geven. zeker paarden die buiten lopen mogen best wat extra , hierdoor kunnen ze zichzelf beter warmhouden en hoeven ze niet perse een deken op.

ik hoop dat jullie iets aan mijn tips hebben ,

groetjes






Geen opmerkingen:

Een reactie posten